HP tuo kesän keskelle talvea

HP Suomen vuoden 2015 joulukampanja räväytti tuomalla kesän keskellä Suomen pimeintä talvea. HP:n kuluttajakampanjassa korostettiin kokemuksellisuutta, henkilökohtaista vuorovaikutusta ja brändin jalkauttamista käyttäjiensä luo. HP haluasi kohdata ihmiset kasvokkain, ja vuorovaikutukseen onkin satsattu vuosi vuodelta enemmän.

Maailman tunnetuimman tietokonebrändin on tarpeen kohdata ostajat livenä. Tapahtumarkkinointi ja myyntipromootiot ovat tähän tehokas keino, toteaa consumer marketing manager Riku Nuottajärvi HP Suomen Printing and Personal Systems -yksiköstä.

Harvinainen yhteiskampanja

Jouluna 2015 HP sai kumppaneikseen kaksi tunnettua, elämyksiä tarjoavaa brändiä: 30-vuotisjuhliaan viettävän Kingiksen ja matkatoimisto KILROY Finlandin. Markkinointitoimisto Expression Oy ja Markkinointitoimisto Deeper Oy ovat suunnitelleet ja toteuttaneet monimediakampanjan, jossa jokaisella brändillä on oma tärkeä roolinsa. Sosiaalisen median toteutuksista vastasi VLOCI Oy.

Suomessa tehdään edelleen valitettavan vähän yhteismarkkinointikonsepteja. Pisteet avoimuudesta ja ennakkoluulottomuudesta KILROYlle ja Kingikselle, joiden brand managerit lähtivät rohkeasti luomaan kanssamme täysin uudenlaista kokonaisuutta, joka jalkautuu luontevasti kaikkiin kanaviin, kiittelee Henrik Sippel, joka työskentelee Expressionissa HP:n asiakasvastaavana.

HP Kesäkiertue -kampanjaan haluttiin mukaan juuri KILROY ja Kingis, jotka yhdistetään lämpöön, aurinkoon ja vapaa-aikaan. Kampanjaa varten oli suunniteltu yhteinen kesätarina ja kuuma jalkautus, jossa jokaisella brändillä on oma luonteva paikkansa. Brändättyä sisältöä tuotettiin ja julkaistiin kunkin toimijan omissa sosiaalisen median kanavissa, minkä lisäksi tekemistä tuettiin valtakunnallisella radiokampanjalla ja online-mainonnalla. Myös HP:n pysyvä sisältömarkkinointikonsepti, HPsters-brändilähettiläät, yhdistettiin  HP Kesäkiertue -kausikampanjaan sekä teemallisesti että toiminnallisesti. Valitut mielipidejohtajat trikkaaja Veli-Matti Saarela, , joita kutsutaan leikkisestä HPstereiksi, nousivat lavalle HP Kesäkiertueen promootioissa, mi

Liian harvoin käytetään riittävästi aikaa omaa brändiä tukevien kumppaneiden löytämiseen sekä riittävän pitkälle viedyn yhteisen tarinan suunnitteluun, sanoo Expressionin konseptisuunnittelija Päivi Lehtonen.

Kaikki hyötyvät yhteistyöstä

Sekä Expressionistien että HP:n, KILROYn ja Kingiksen brändipäällikköiden mukaan joulun yhteiskampanja oli menestys. Kaikki brändit tukivat toisiaan, ja yhden saama huomio oli myös yhteistyökumppaneiden etu.

Yhdessä onnistumme tuomaan lämpimän kesän keskelle kylmää talvea, Lehtonen sanoo ja kertoo yhteistyön jatkuvan entistä strategisempana tulevaisuudessa.

Muistipeliä, lomakuvia, surffausta ja jäätelöä reggaen tahtiin

Kampanjan vetonaula oli Suomen letkein artisti, myyntilistat ja suomalaisten sydämet valloittanut Jukka Poika. Tähden keikat Kampissa ja Ideaparkissa huipensivat kiertueen. Kauppakeskuksiin rakennetaan myös näyttävä kesäinen promootiopiste, ja kävijät saavat makeaksi muistoksi Kingis-jäätelön ja Exotic Snacksin pähkinöitä. KILROYn valokuvauspisteellä saattoi ikuistaa itsensä lomatunnelmaa henkivää vihertaustaa vasten. Kuvilla pääsi osallistumaan kisaan, jonka päävoittona oli 1000 euron matkalahjakortti, HP Stream x360 -kannettavia sekä KILROY-brändättyjä rinkkoja täynnä pähkinöitä. Lisäksi viikottain arvottiin joko laadukas seikkailijan rinkka tai uusi HP Stream x360 -kannettava. Some-kilpailut alkoivat hyvissä ajoin ennen varsinaista kiertuetta ja päättyivät vasta pitkälti sen jälkeen, jotta kampanja-aikaa saatiin pidennettyä kattamaan kokok sesonki.

HP Kesäkiertue sulatti pakkasen ja jään kirjaimellisesti. HP Kesäkiertueelta ei puuttunut lämpöä ja hyvää fiilistä, ja kampanja huomioitiin näyttävästi myös Markkinointi & Mainonta -lehdessä.